Många effektiva metoder för att utföra PR finns, inte minst med mängden tillgängliga kommunikationskanaler.
En kommunikationskanal är som namnet antyder ett instrument genom vilket kommunikationsprocessen genomförs. Termen används vanligtvis för att hänvisa till massmedia. Moderna kommunikationskanaler har blivit en stor källa till makt och socialt inflytande över hela världen, särskilt den senaste tiden med tillskottet av sociala nätverkstjänster.
Se därför till att dra nytta av tekniken för att utföra prima PR. Det är ett gott tillskott i många karriärer och utbildningar där kommunikation krävs, såsom executive mba och chefsjobb. Det ger exempelvis nödvändig kompetens vid potentiella kriser. Här presenteras de bästa kommunikationskanalerna för att utföra en prima PR.
3 effektiva kommunikationskanaler för PR
1. Tidningar: Eftersom tidningar av olika slag består av dagliga, veckovisa och årliga publikationer är de ideala för regelbunden kommunikation. De är lämpliga för dagsaktuella frågor och i mindre utsträckning för djupare analyser av sociala frågor. På grund av deras höga regelbundenhet används de mestadels för dagsaktuella frågor och i mindre utsträckning för analys i djupare frågor.
2. Internet och sociala medier: Internet har nästintill ersatt traditionella medier och kommer fortsätta växa med ständigt nya och kraftfullare tekniker. Populära sociala nätverkstjänster som Facebook, Instagram och Twitter har visat sig bli så pass populära att de numera används dagligen av många. Dessa tjänster används som ett komplement till konventionella informationskanaler för att hålla sig informerade om aktuella händelser, såväl lokalt som globalt. Dessutom används de huvudsakligen för ganska vardagliga syften och för underhållning. Sociala medier är därmed idealiska kommunikationskanaler för opinionsbildning, inflytande och uppmärksamhet av viktiga frågor.
3. Biofilmer: Biografer är en stor källa till underhållning och ett enkelt sätt att få erkännande från människor. En bra och underhållande film innebär att personer börjar intressera sig för vem eller vilka som står bakom filmen, såsom regissör, producent och bolag. Filmer kan därför ge god PR på ett underhållande sätt.