Det finns oändliga möjligheter för ett företag att synas och höras. Ett ovanligt sätt att använda marknadsföring på är genom en PR-kupp. Det innebär att ett företag använder sig av en ovanlig, men effektiv metod för att föra fram ett budskap till en specifik målgrupp. Anledningen till att det kallas just PR-kupp är för att metoderna inte alltid är helt rumsrena.
PR-kupp – bra eller dåligt?
Att använda sig av en PR-kupp anses i vissa avseenden vara lite fult och elakt, eftersom att det sker på ett sätt som är oväntat och på ett sätt som gör det svårt att veta att det faktiskt handlar om PR, alltså en form av marknadsföring. Oftast får en PR-kupp stor uppmärksamhet i media, vilket är hela syftet med kuppen. Det brukar dessutom vara något som folk kommer ihåg under lång tid, speciellt om det är något som är extraordinärt eller spektakulärt.
Något som inte var en PR-kupp, men som hade kunnat vara det, var när SVT genomförde ett första april-skämt 1962. Skämtet gick ut på att man skulle sätta en nylonstrumpa över sin svartvita tv för att få färg-tv. Hade det genomförts av ett företag som sålde nylonstrumpor hade det varit en mycket framgångsrik PR-kupp.
Är du också sugen på att genomföra en PR-kupp? I så fall kan du börja smått. En PR-kupp måste inte vara stor för att den ska få effekt. Om du exempelvis jobbar som skribent kan du skriva brev till en viss målgrupp. Behöver du hjälp kan du söka efter exempel på personligt brev för att komma igång. Vad ämnet ska handla om samt vad och hur du vill förmedla för något är upp till dig.