När man hör ordet PR-byrå relaterar det ofta till ett företag som sysslar med marknadsföring så som reklam. Dock är detta inte hela sanningen då en PR-byrå sysslar med så mycket mer. Det största ansvaret en PR-byrå har är att långsiktigt jobba med olika företags marknadsföring, kommunikation och varumärke. Syftet är att skapa ett starkt varumärke som gör att företagets kunder återkommer när de är i behov av en ny produkt eller tjänst. Detta innebär i sin tur att ett företag och en PR-byrå arbetar tätt tillsammans under en lång tid och oftast under många år.
Fokus på långsiktiga relationer
Själva ordet PR står för public relations, vilket kan översättas till relationen till allmänheten. En PR-byrå har oftast olika ändamål och relationen till olika målgrupper kan se olika ut. Exempelvis är det vanligt att lärare använder sig av almanackor i sitt arbete och är man då ett företag som säljer just almanackor vill man att lärarna vänder sig till ens företag år efter år. Det är då vanligt att vända sig till en PR-byrå för att skapa rätt kommunikationsvägar med lärargruppen. PR-byrån kommer då att jobba långsiktigt för att etablera företagets namn och för att nå ut till allmänheten med den specifika produkten.
Ständig utveckling och förändring
PR-byråer måste vara i ständig förändring och ständigt hänga med i samhällets utveckling. Exempelvis har det blivit allt vanligare att skapa relationer via digitala kanaler. Detta har i sin tur gjort att PR-byråer måste se över hur man på ett långsiktigt sätt kan skapa kundrelationer via de digitala kanalerna istället för de traditionella som de tidigare arbetat med. Därför har det utvecklats en kombination mellan de traditionella och digitala kommunikationsvägarna, vilket numera kallas för modern PR.
Sociala medier är på framgång
Det bör dock tilläggas att sociala medier är på framgång när det kommer till kommunikation med allmänheten. Anledningen till detta är att nästan alla svenskar har tillgång till en smart telefon och använder sig av appar som Facebook och Instagram dagligen. Detta har gjort att inlägg på dessa medier når ut till extremt många människor, speciellt i jämförelse med de traditionella tidningarna. Däremot är det svårt för äldre att hänga med i olika typer av kampanjer då de är vana vid tidningar.