För den som vill arbeta med PR finns det en rad olika specialiseringar att välja mellan. Eller vad sägs om lobbyist, företagskommunikatör och PR-analytiker?
Det finns också mängder med arbetsplatser som inriktar sig på att nå ut med olika former av budskap. Bland dessa är det kanske TV- och radiostationer, tidningsredaktioner samt tv- och dataspelskreatörer som är de mest kända, men faktum är det endast är några få exempel på mediekanaler som kan användas för att nå ut med olika typer av budskap.
För den som är intresserad av att arbeta inom ett specifikt område inom kategorin Public Relations följer en lista över utvalda specialiseringar/yrkesområden:
– Yrke: Företagskommunikatör
– Huvudansvar: skriver pressmeddelanden, bistår med strategisk rådgivning, sprider kännedom och ökar medvetenhet om produkter och tjänster
– Yrke: lobbyist
– Huvudansvar: påverka politiker
– Yrke: Public affairs-konsult
– Huvudansvar: utformar strategier för att påverka folkopinionen, som i sin tur ska leda till samhällsförändring
– Yrke: Investor Relations
– Huvudansvar: förser intressenter (aktieägare, investerare etc) med rätt information
– Yrke: Pressekreterare
– Huvudansvar: att vara företagets/organisationens talesperson
– Yrke: Internkommunikatör
– Huvudansvar: skapa och bevara goda relationer mellan olika interna grupper och ledning
– Datastrategisk PR-analytiker
– Huvudansvar: analysera dataflöden och bygga kommunikativa strategier
– Retoriker/talskrivare
– Huvudansvar: medieträning samt skriva tal/uttalanden